Na jakich falach nadaje Twój mózg?

Na jakich falach nadaje Twój mózg?
8 listopada 2018 MILABO
Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/milabo4/domains/milabo.pl/public_html/wp-content/themes/atelier/swift-framework/content/sf-post-formats.php on line 89 fale mózgowe

Rozregulowane fale mózgowe to problemy z koncentracją czy nastroje depresyjne. Joga, medytacja czy biofeedback nastawiają mózg na dobre fale, leczą z ciemnych myśli i wzmacniają potencjał. 

Większości ludzi nic nie dolega, tylko myśli. Henry Ford ujął to tak: „Jeżeli uważasz, że potrafisz i jeżeli uważasz, że nie potrafisz, to w obu przypadkach masz rację”. Co sprawia, że jedni częściej myślą o sobie w kategoriach ofiary a inni w kategoriach kowala własnego losu?

Jedną z odpowiedzi przynosi wiedza o aktywności bioelektrycznej naszego mózgu. W przypadku stresu, pośpiechu i napięcia, spada kondycja naszego mózgu, a fale mózgowe ulegają rozregulowaniu (rozstrojeniu). Co więcej, ludzie w ogóle nie zdają sobie sprawy z własnego potencjału.

Dr. Jamesa Hardt, twórca neurofeedbacku mówi, że mózg to konto bankowe o wartości „miliona dolarów”. Jednak ponieważ większość korzysta tylko z niewielkiego zakresu dostępnych fal mózgowych, ma ograniczony potencjał myślenia i działania.

Zapraszamy Cię do zapoznania się z charakterystyką wszystkich fal mózgowych: twórczym stanem alfa, zadaniowym beta, odkrywczym theta, szamańskim delta i magicznym gamma.

Jakie fale wytwarza i jak pracuje ludzki mózg?

Aktywność mózgu polega na generowaniu fal. Fale mózgowe różnią się w zależności od naszych emocji, tego, czy śpimy, czy czuwamy, czy jesteśmy zrelaksowani, czy skoncentrowani. W ciągu dnia przeważają fale beta o wysokiej częstotliwości. W śnie towarzyszą nam fale o niskiej częstotliwości — delta i theta. Theta to także fale charakterystyczne dla stanu medytacji i hipnozy. Fale alfa, których doświadczamy po przebudzeniu i przed zaśnięciem to stan głębokiego relaksu.

Fale mózgowe decydują o tym, jak myślimy i doświadczamy codziennych zdarzeń. Każde doświadczenie, np. to czy raczej czujemy duchową jedność ze wszystkimi, czy przygnębiającą pustkę, zależy od wzorca fal, który nasz mózg wytworzył i lubi cały czas odtwarzać.

Najlepsza wiadomość jest taka, że każdy w każdej chwili może zmienić wibracje swoich fal mózgowych. Potrzebne jest do tego przede wszystkim wyrażenie chęci doznania zmiany. Chodzi o to, by przestać reagować impulsywnie i zdać sobie sprawę, że zawsze możemy dokonać świadomego wyboru.

Fale delta (0-4 Hz) 

Fale o najniższej częstotliwości, towarzyszą nam w najgłębszej fazie snu. Pewne składowe w paśmie delta wywołują uwolnienie hormonu wzrostu, odpowiedzialnego za samoleczenie i regenerację. Dr James Hardt obserwował te fale również u uczestników treningu neurofeedbacku oraz joginów w czasie medytacji. Opanowanie, obecność, dostojeństwo —  to cechy osób doświadczających fal delta w stanie czuwania, a nie snu. Rozregulowane zdarzają się także w stanie silnej depresji i u osób z zaburzeniami psychicznymi.

Fale theta (4-7 Hz)

Fale theta pojawiają się w fazie przejściowej między czuwaniem a snem oraz w pierwszej i drugiej fazie snu. Są charakterystyczne dla głębokiego stanu medytacji. Występują  podczas transów. W stanie theta słabiej czujemy ból, dotyk, dźwięk. Stan theta to brama podświadomości. Medytacje w tym stanie zwiększają kreatywność i wspomagają proces uczenia. Kiedy w umyśle pojawiają się te fale, następuje szybsze gojenie się ran i mamy dostęp do nieświadomego materiału zgromadzonego w naszej pamięci. Powiązane z tym stanem czynności i zachowania to stany twórcze i intuicyjne. Jednak w przypadku nadmiaru tych fal mogą pojawić się stany braku skupienia i rozkojarzenia (obserwuje się je u osób starszych).

Fale alfa (8-13 Hz)

Fale alfa znikają w czasie głębokiego snu i w stanach silnego wzburzenia (złości, gniewu, lęku). Pojawiają się natomiast w stanie zrelaksowanej czujności i towarzyszą takim uczuciom jak miłość, zadowolenie, spokój, lekkość, piękno. Im częściej fale alfa pojawiają się w naszych mózgach, tym lepsze są nasze zdolności umysłowe, jesteśmy bardziej błyskotliwi, mniej depresyjni, bardziej przyjaźni. Kiedy świadomie wytwarzamy fale alfa, redukujemy stres i wspomagamy proces regeneracji organizmu.

Fale beta (13 – 40 Hz)

Stan beta to normalny stan naszego mózgu podczas codziennej aktywności, kiedy umysł jest czuły na wszelkie bodźce zewnętrzne. Fale beta są bardzo przydatne w czynnościach rutynowych, w zadaniach, w których trzeba się skoncentrować, ale niekoniecznie trzeba być kreatywnym. W miarę zwiększania częstotliwości fal beta przechodzimy od stanu odprężenia, zwiększając czujność i zogniskowanie uwagi, do stanu skoncentrowania, wysokiej czujności oraz świadomości siebie i otoczenia. Przy wyższych częstotliwościach fal beta pojawia się irytacja, niepokój, zdenerwowanie, które często towarzyszy pobudzeniu ciała.

Fale gamma (25-70 Hz)

Najczęściej poddawane są badaniom fale delta, theta, alfa i beta. Fale gamma są mało poznane i nie włącza się ich do treningu biofeedbacku. W utrzymaniu prawidłowego rytmu gamma w mózgu pomaga jednak medytacja. Uważa się, że fale gamma sprzyjają wydajnej pracy umysłowej i twórczej. Niektórzy naukowcy nazywają je naturalnymi antydepresantami. Fale gamma charakteryzują myślenie integracyjne i procesy skojarzeniowe, stanowią rodzaj łącznika, za pomocą którego komunikują się nawet odległe od siebie obszary mózgu. Fale gamma mają decydujący wpływ na najważniejsze funkcje umysłu: świadomość, pamięć i uwagę. Z badań nad bioelektryczną aktywnością mózgu wynika, że właśnie dzięki falom mózgowym gamma z masy informacji docierających do nas w każdej sekundzie możemy stworzyć w głowie spójny obraz świata.

Jak nastawić mózg na dobre fale?

Wszystkie składowe fal mózgowych pojawiają się nieustannie, ale przewagę pewnych pożądanych fal mózgowych można uzyskać wysiłkiem woli i systematycznym treningiem. Sposobem na wyregulowanie pracy mózgu jest też częste przebywanie na łonie natury z dala od urządzeń elektrycznych i elektronicznych.

Joga, medytacja, biofeedback czy biofeedback to metody, które przywracają pracy mózgu właściwy rytm i pomagają rozwijać własne zasoby intelektualno-poznawcze. Wszystkie te metody pomagają osiągnąć optymalne stany alfa i theta, kiedy jesteśmy skoncentrowani, zrelaksowani a organizm zużywa tyle energii, ile produkuje. Posiadanie większej ilości fal alfa otwiera serce na radość, miłość, spokój, podwyższa IQ, obniża poziom lęku oraz poprawia zdolność kreatywnego myślenia.

O tym, jak medytacja wpływa na pracę mózgu przeczytasz w artykule „5 powodów, by regularnie medytować”. Natomiast biofeedback i neurofeedback to rodzaje treningu przypominającego wideogrę, która uczy świadomego wpływania na pracę swojego mózgu (wzmacnia lub hamowania poszczególnych fal). Rozregulowane fale mózgowe trenowane są do uzyskania pożądanych zakresów, wskazywanych przez naukę.

 

Źródła:

James Hardt „Sztuka kreatywnego myślenia”.

Arkadiusz Mielczarek „Fala gamma. Tajemniczy sprzymierzeniec umysłu”.

 

 

 

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress