Jak odpoczywać, by rzeczywiście zregenerować siły.

Jak odpoczywać, by rzeczywiście zregenerować siły.
28 czerwca 2016 MILABO

Poznaj 7 najważniejszych elementów udanego odpoczynku

Każda z nas wie, jak to jest utknąć w rutynie, w nadmiarze obowiązków, stresie i zmęczeniu. Każda marzy o wakacjach, kiedy wreszcie odpocznie. Niestety, czasem nawet wczasy zmieniają się w rozgorączkowany i nerwowy plan do zrealizowania. Po takich wakacjach wracamy do pracy jeszcze bardziej zmęczeni, a brak relaksu mści się na naszym zdrowiu.

Polacy należą do jednych z najbardziej zmęczonych i przepracowanych narodów świata. Praca nas stresuje. Często nawet słowo urlop nie kojarzy nam się z niczym dobrym, bo myśli krążące wokół „spraw do załatwienia” sprawiają, że trudno nam się zregenerować nawet podczas długiego wypoczynku. A urlop to konieczność! Potrzebujemy czasu na ruch, sen i zdrowe jedzenie.

Ile dni wakacji potrzebujesz, by odzyskać równowagę?

Liczy się nie tylko długość urlopu, ale przede wszystkim sposób, w jaki go spędzamy. Zmęczenie może mieć różne nasilenie i charakter. Czasem wystarczy weekend, czasem dwa tygodnie, by się zregenerować. Istotne jest zachowanie dystansu do spraw zawodowych: nie odbieranie telefonów, nie sprawdzanie maili. Nie możesz sobie pozwolić na długie wczasy? Z artykułu dowiesz się, jak dbać o siebie, by wycisnąć z każdej możliwej chwili jak najwięcej relaksu.

7 najważniejszych elementów udanego odpoczynku

To, czego potrzebujesz to: ruch, nowe wrażenia i święty spokój. Bez tych trzech elementów trudno nam oderwać się od codzienności i naprawdę zrelaksować. Relaks w domu jest oczywiście możliwy, ale nowe miejsca zapewnią naszym umysłom odświeżenie. Bez odpoczynku nie ma mowy o życiowej równowadze.

  1. Po pierwsze: Bierz urlop! Konsekwencje unikania urlopu to oprócz zmęczenia, spadku efektywności, kłopotów z koncentracją – frustracja, wypalenie zawodowe a nawet depresja. Długotrwały brak odpoczynku to także obniżona odporność i po prostu mniejsza radość życia. Jeśli możesz zaplanuj długie wczasy. Czasem wystarczy przedłużony weekend. Wyłącz służbowy telefon, nawet jeśli prowadzisz własną firmę, pozwól sobie na odpoczynek – twój biznes nie rozpadnie się w kilka dni, w dwa tygodnie też nie upadnie. Jeśli musisz utrzymywać kontakt z firmą, ustal ramy w jakich to robisz i się ich trzymaj (np. sprawdzaj służbową pocztę, co 3 dni). Nie przeznaczaj urlopu na remont, najlepiej wyjedź i nie wracaj od razu do pracy. Zaplanuj wolne tak, by niedzielę przed poniedziałkiem w pracy spędzić w domu. Jeśli mimo urlopu praca silnie cię stresuje, pora pomyśleć o zmianie.
  2. Odpoczywaj po pracy. Nie oszukuj się – odpoczynek jest niezbędny. Bądź dla siebie wyrozumiała. Jeśli stresujesz się codziennie, codziennie powinnaś się odstresować i wpisać odpoczynek w swój plan dnia (np. 30 min). Każdego dnia zadbaj o czas tylko dla siebie. By w pełni się zrelaksować potrzebujesz wyciszyć nie tylko ciało, ale i umysł. Świetne są: aromaterapia, masaż czy medytacja. Zastanów się, co naprawdę Cię relaksuje i bez wyrzutów sumienia pozwól sobie na restart.
  3. Zadbaj o jakość snu. Osoby, które nie potrafią odpoczywać bardzo często mają problemy ze snem. Podczas zdrowego snu utrwalają się informacje, regeneruje się układ nerwowy i odnawiają komórki. Nie da się wyspać na za pas, dlatego zadbaj o regularny, zdrowy sen nie tylko na wczasach.
  4. Nie zapominaj o ruchu. Wysiłek fizyczny sprawia, że możesz oderwać się od trapiących cię myśli. Sport to dotlenienie organizmu i zmniejszenie skutków stresu. Wybierz rodzaj aktywności dostawany do Twojego stylu życia. Pamiętaj! To ma być odpoczynek, wystarczy 15 minut, nie musisz w serwisach społecznościowych chwalić się przebiegniętymi kilometrami.
  5. Postaw na kontakt z naturą. Spaceruj, oddychaj i obserwuj przyrodę – ma niesamowite właściwości kojące. Nie musisz jechać za miasto, skwer i głaskanie psa też dostarczą ci chwili oddechu. Nawet mała roślinka na biurku poprawi ci nastrój.
  6. Rób rzeczy tylko dla siebie. W czasie wolnym dbaj o siebie a nie o swoje sprawy. To naprawdę w porządku dbać tylko o siebie: czytać dobrą książkę, leżeć na kanapie lub po prostu zamknąć oczy i ignorować listę rzeczy do zrobienia. Szanuj swój czas i nie pozwól, by inni nadmiernie go wykorzystywali. Rób tylko to, co chcesz. Zastanów się, jakie rzeczy pomagają ci się zrelaksować? Czy przeglądanie telefonu przynosi Ci ulgę? Detoks od mediów może przynieść więcej pożytku.
  7. Nie planuj perfekcyjnych wczasów, zadbaj o spontaniczność. To element, który sprawia ogromną trudność pracoholikom. Nie planuj odpoczynku punkt po punkcie. Doświadczenie nowych rzeczy pozwoli Ci oderwać się własnych myśli. A może nawet otworzy Cię na zupełnie nowy rozdział w życiu?

Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatni raz wróciłaś z wakacji w pełni zregenerowana i pozytywnie nastawiona do świata, koniecznie zobacz jakie wczasy przygotowało dla Ciebie MILABO:

Milabo.pl/wyjazdy

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress