Jak się schylać, by uniknąć bólu pleców? Zobacz, jak schylają się ludzie w innych kulturach.

Jak się schylać, by uniknąć bólu pleców? Zobacz, jak schylają się ludzie w innych kulturach.
21 września 2018 MILABO
jak się schylać

Prawidłowe schylanie to bardzo ważny temat dla wszystkich osób, które dużo siedzą i każdej osoby, która skarży się na ból pleców

Ból pleców, z którym w różnej postaci, zmaga się już ponad 80 procent Polaków może wynikać nie tylko z siedzącego trybu życia ale również z nieumiejętnego schylania się. W tym krótkim artykule chcemy przypomnieć zapomnianą na Zachodzie sztukę prawidłowego schylania, którą dobrze znają ludzie innych kultur.

Utracona umiejętność prawidłowego schylania

Większość osób z Zachodu, zanim się schyli, spogląda w dół, na stopy lub podłogę. Już samo to spojrzenie napina kręgosłup i powoduje „ściśnięcie” żołądka. To początek bardzo złego skłonu, który zgniata brzuch a plecy wygina w kształt litery „c”.

Co ciekawe, w kulturach, w których siedzący tryb życia nie jest dominujący, schylanie wygląda zupełnie inaczej. Ludzie z Afryki czy Azji schylając się, np. przy pracy w polu, wyglądają jak „stoły”, ich plecy są proste i równo nachylone w stosunku do ziemi. Zresztą, zobaczcie poniższe zdjęcia:

jak się schylać

Wizerunek osoby pochylonej wertykalnie do ziemi, na ugiętych kolanach, znajdziecie na zdjęciach z całego nie-Zachodniego świata (Gwatemala, Madagaskar, Irak, Chiny, Etiopia). Wygląda na to, że zachodnie społeczeństwa, po prostu zapomniały, jak należy się schylać. Schylanie, które przypomina stół, nie zgniata brzucha, ale zaczyna się w biodrach.

Skłon w biodrach a skłon w talii 

Kiedy skłon zaczyna się w biodrach, kręgosłup zostaje ustawiony w prawidłowej pozycji. Przy prawidłowym schylaniu ciężar ciała utrzymują, nie niewielkie mięśnie pleców, ale duże mięśnie pośladków i ud. Schylanie się „jak stół” wymaga jednak mocnych i elastycznych mięśni ud. Długotrwałe siedzenie „upośledza” mięśnie pośladków i ud, dlatego ważne jest, by po prostu się ruszać.

Kiedy skłon zaczyna się wyżej, w talii, kręgosłup wygina się w łuk i zostaje przeciążony. Im częściej schylamy się w nieprawidłowy sposób, narażamy się na ryzyko bólu pleców i wypadnięcie dysku. Nasze biodra zostały tak zaprojektowane, że są w stanie wykonywać bardzo dużo ruchów, natomiast kręgosłup potrzebuje być wyprostowany. Każde przeciążenie niszczy delikatne krążki międzykręgowe (zwane potocznie dyskami), które znajdują się między poszczególnymi kręgami, prowadząc do bólu i zwyrodnień.

Jak się schylać prawidłowo? 

Aby schylić się dobrze, wyobraź sobie, że na Twoim łonie spoczywa figowy liść, przytrzymaj go ręką. Drugą rękę połóż na biodrze. Schylając się, wyobraź sobie, że ten liść, nie spada, ale zsuwa się w dół po Twoich nogach do stóp. Aby tak było, naturalnie zegniesz kolana i pochylisz się do przodu z bioder a nie z talii. Spróbuj i poczuj, jak plecy mówią Ci dziękuję.

Co jeszcze możesz zrobić dla kręgosłupa?

Oprócz  prawidłowego schylania, bardzo ważny jest ruch. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, polecamy Ci artykuł „9 prostych ćwiczeń Jogi, które możesz wykonywać w pracy„. Piszemy w nim o szkodliwości długotrwałego siedzenia i pokazujemy, jak ważne są przerwy na prostowanie i rozciąganie kręgosłupa.

 

 

 

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress