Joga poza matą: sprawdź, jak może zmienić się twoje życie dzięki regularnym ćwiczeniom.

Joga poza matą: sprawdź, jak może zmienić się twoje życie dzięki regularnym ćwiczeniom.
21 czerwca 2016 MILABO

Joga zmienia nie tylko ciało, ale również życie. Każdego dnia czyni nas silniejszymi. Uwalnia od złych nawyków, daje pewność siebie, uczy szacunku dla własnego ciała. Jak jeszcze może nas zmienić?

Joga jest praktyką uważności, która uczy powrotu do prawdziwej natury. Daje ci wgląd w to, jaką spokojną, skupioną i radosną osobą możesz być. Wchodząc na matę, zostawiasz poza nią wszelkie problemy i codzienność. Zapominasz o pośpiechu czy pracy i z troską zajmujesz się sobą.

Wyginanie się, z którym kojarzy się joga służy powiększaniu świadomości ciała. Ta świadomość przenosi się poza matę, ponieważ praca z ciałem i oddechem wpływa na pozostałe aspekty naszego życia: myśli i emocje. Dlatego wartości, które rozwijamy na macie takie jak: spokój, stabilność, równowaga i energia zostają z nami.

Każdy, kto ćwiczy jogę od dłuższego czasu spotkał się z jej transformującą mocą. Ponieważ zmiany, które zachodzą pod wpływem jogi są efektem długofalowego procesu, czasem trudno je nam uchwycić. Artykuł przybliża zdrowotne i psychologiczne korzyści, które czerpią jogini. Być może najważniejsza lekcja, jaka płynie z jogi, mówi, że ta nie pomaga stać się lepszymi niż jesteśmy, ale uczy nas usuwać przeszkody, które stoją na drodze do korzystania w pełni z własnego potencjału.

Joga po kilku sesjach, miesiącach i latach ćwiczeń – korzyści zdrowotne

Już kilka sesji jogi zmniejsza poziom stresu, zwiększa elastyczność ciała i poprawia funkcjonowanie pracy mózgu, pamięć i koncentrację. Po kilku miesiącach ćwiczeń zauważysz: zmniejszony poziom ciśnienia krwi (u osób z nadciśnieniem), zwiększoną objętość płuc, usprawnienie funkcji seksualnych (joga zwiększa pobudzenie i satysfakcję seksualną pomagając kobietom dobrze czuć się z ich potrzebami i ciałem), zmniejszony ból karku, szyi i pleców, ulgę w stanach napięcia, depresji i lęku, zmniejszony poziom cukru we krwi (u cukrzyków), zwiększone poczucie równowagi. Po kilku latach ćwiczeń twoja waga będzie regularna i zdrowa, będziesz miała mocne kości; ryzyko zachorowań na liczne choroby, w tym choroby serca, zostanie zmniejszone.

8 sposobów, w jaki joga pozytywnie wpływa nasze życie

Biorąc pod uwagę jedynie korzyści zdrowotne, joga oferuje odmłodzenie, rozwiązanie wielu problemów i długotrwałe zachowanie zdrowia. Ale oprócz uzdrawiającego potencjału pozytywnie zmienia ludzi, czego po prostu nie da się pominąć.

  1. Uczy akceptacji i szacunku dla własnego ciała – joga uczy kochać siebie, leczy z kompleksów. Praktyka pokaże ci, że jakość asany zmienia się zależnie od twojego stanu zdrowia i samopoczucia, przestaniesz ciągle oczekiwać tych samych lub coraz lepszych rezultatów, nauczysz się, że ciało i życie biegnie w rytmach, które nie podlegają kontroli. Czasem niektóre asany będzie ci ciężko wykonywać, innym razem zrobisz je bez wysiłku – ta zmienność, która jest naturalną cechą życia nauczy cię akceptować własną zmienność jako coś naturalnego. Z czasem pełne zrozumienia i miłości podejście do ciała odniesie skutek w postaci ładniejszej sylwetki.
  2. Uczy rywalizacji jedynie z samą sobą – jedyna osoba, z którą będziesz chciała rywalizować dzięki praktyce, to ty sama/sam. Joga to wytrwała praca i przełamywanie własnych słabości bez porównywania się z innymi. W jodze nie ma rywalizacji, jest tylko oddech, ciało, umysł i ruch. Nie ma takiej możliwości, że będziesz najlepsza na macie – joga uczy, że zawsze będą lepsi i gorsi od ciebie. Nie ma joginów, którzy perfekcyjnie wykonują wszystkie asany, jedne sprawiają trudność, inne łatwość, to kwestie indywidualne. To daje ulgę, spuszcza napięcie. A postawa z maty przenosi się do życia.
  3. Uczy uważności, skupienia, koncentracji – poprzez relaksację i odblokowanie napięć joga prowadzi do spokojnego stanu umysłu. Podnosi poziom intuicji i zwiększa zdolności w zakresie podejmowania decyzji. Badanie pokazują, że osoby ćwiczące jogę i medytację mają wyższe umiejętności rozumowania i wyciągania wniosków. Dzieje się tak, ponieważ ćwicząc jogę skupiamy się na teraźniejszości, zwiększa się nasza uważność, czas reakcji, inteligencja i pamięć. Doświadczenie teraźniejszości (zamiast rozmyślania o przyszłości lub przeszłości) jest źródłem spokoju i radości.
  4. Uczy, jak się relaksować i rozluźniać – praktyka jogi nauczy cię rozluźniania spiętych i zablokowanych części ciała, dzięki czemu wzrośnie twoja elastyczność. Po pewnym czasie, tak jak na macie traktujesz spięte mięśnie, zaczniesz traktować problemy – zamiast się spinać, będziesz się starała wpuszczać w życie więcej zrozumienia i powietrza. Kończenie każdej sesji ćwiczeń pozycją trupa (Śavasana) nauczy cie pamiętać o tym, jak ważny w życiu jest odpoczynek.
  5. Przypomina o prawidłowym oddychaniu – regularna praktyka to rosnąca świadomość oddechu. Dzięki jodze nauczysz się relaksować dzięki prawidłowemu oddychaniu. Oddech stanie się twoim sprzymierzeńcem, którego zaczniesz używać, by opanować stresowe sytuacje.
  6. Uczy, że możesz osiągnąć więcej niż myślisz – joga pokazuje, że drogą małych kroków możesz osiągnąć rzeczy, które wcześniej wydawały się niemożliwe. Najpierw myślisz, że nie ma sposobu, byś zrobiła mostek czy stanęła na głowie. Z czasem zyskujesz pewność siebie, ciało nabiera elastyczności i nagle niemożliwe asany włączasz do swojej codziennej praktyki, a poza matą przestajesz bać się wyzwań. Obowiązkowy relaks na koniec praktyki uczy cię cieszyć się regularną praktyką; radość i wolność, które wtedy czujesz są ekspresją twojej prawdziwej natury.
  7. Uczy podejmować lepsze decyzje – wielu ćwiczących jogę zauważa, że ich decyzje stają się mniej destruktywne i bardziej konstruktywne. Joga jest praktyką uważności – wykonujesz określone ruchy, oddychasz w określony sposób. Im bardziej rozwijasz świadomość ciała, tym bardziej świadomy poza matą staje się twój umysł.
  8. Zmienia złe nawyki w dobre – joga to intensywne wsłuchiwanie się we własne ciało. Uczy eliminować rzeczy, które nam nie służą. Dzięki praktyce zaczniesz częściej pytać siebie i słuchać prawdziwych potrzeb: „Czy ta beza to naprawdę to, czego potrzebuję?”, „Czy mogę wziąć wolne w pracy?”, „Czy odpuścić siłownię w pierwszy dzień okresu?”. Przez powtarzanie asan, joga ustawia ciało w nowych, zdrowych pozycjach. Ćwiczenie ciała przenosi się na umysł, który wie, jak pokonać psychiczne, fizyczne i emocjonalne bariery na drodze do celu.

Joga to proces, ciesz się ćwiczeniami, pozbądź negatywnych myśli. Im głębiej wejdziesz w praktykę, tym więcej osiągniesz.

Namaste!

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress