Głęboki, radosny śmiech bez powodu? Z jogą śmiechu to możliwe!

Głęboki, radosny śmiech bez powodu? Z jogą śmiechu to możliwe!
29 listopada 2017 MILABO
śmiejące się dziewczyny

Zaledwie kilka minut jogi śmiechu skutecznie usunie napięcia i stres, dając Ci radość za którą tęsknisz!

Stare powiedzenie mówi: jeśli chcesz być szczęśliwy, zacznij zachowywać się jak szczęśliwa osoba. Dzięki ćwiczeniom jogi śmiechu, radość będzie Ci towarzyszyć przez cały dzień, a jeśli zaczniesz regularnie praktykować tę formę aktywności pogoda ducha nie będzie chciała Cię opuścić.

Czym jest joga śmiechu?

Hasyayoga, czyli joga śmiechu – to praktyka wymuszonego śmiechu, wykonywana w grupach. Jej głównym założeniem jest przekonanie, że śmiech na zawołanie ma takie same korzyści psychiczne i fizyczne, jak śmiech spontaniczny. Ta nietypowa gimnastyka została stworzona przez indyjskiego lekarza, dr Madana Katarię w latach ‘90 ubiegłego wieku. Z ogromnym powodzeniem rozprzestrzeniła się na cały świat.

 

Jak wyglądają zajęcia?

W trakcie zajęć wykonuje się ćwiczenia oddechowe, rozciągające oraz „ćwiczenia śmiechowe”. Zajęcia polegają na praktykowaniu długiego, głośnego, przeponowego śmiechu. Trwają od 30 do 60 minut i kończą się kilkunastominutową relaksacją. Wymuszony ćwiczeniami sztuczny śmiech zawsze przemienia się w śmiech naturalny, dostarczając uczestnikom mnóstwo przyjemności.

Ćwiczenia często nawiązują do codziennych, irytujących zdarzeń, takich jak np. stanie w korku, wyrabiając w uczestnikach zajęć postawę zachowywania pogody ducha mimo przeciwności. Wyuczona zdolność praktykowania śmiechu w codziennych, przyziemnych sytuacjach to doskonała okazja do wewnętrznego rozwoju. Również w przypadku trudnych życiowych sytuacji joga śmiechu może być ogromnym duchowym wsparciem.

 

Korzyści płynące z jogi śmiechu

Joga śmiechu dostarcza szereg dowodów na prawdę starą jak świat – śmiech to najlepsze lekarstwo. Ludzie szczęśliwi rzadziej chorują i szybciej dochodzą do zdrowia. Kiedy śmiech płynie z całego ciała – brzucha i serca, wszystko wokół zostaje otoczone pozytywną aurą. Delikatnie i bez wielkich słów joga śmiechu rozprawia się z lękami i stresem, a w ich miejsce zaczyna płynąć radość.

Joga śmiechu wzmacnia, integruje, otwiera i uspokaja. Świetnie dotlenia i pobudza energetycznie każde zmęczone ciało, usuwa napięcia i redukuje poziom stresu. Przy normalnym oddechu wymieniamy zaledwie 30 proc. zawartości płuc, śmiech jako najgłębszy poziom wydechu pozwala wymienić całą ich zawartość.

Ponieważ joga śmiechu synchronizuje pracę obu półkul mózgowych, zwiększa kreatywność i ułatwia uczenie się. Rozwija także inteligencję emocjonalną, pomaga zachować pogodę i spokój ducha.

Joga śmiechu to także narzędzie, które doskonale przenosi uczestników do stanu głębokiej dziecięcej radości. Dzięki zajęciom przeciętnemu dorosłemu, który do tej pory śmiał się zaledwie 10 razy dziennie (i w dodatku ledwie po kilka sekund), poczucie humoru może pomóc się przenieść do iście dziecięcego stanu. A dzieci śmieją się średnio aż 400 razy dziennie! Więcej śmiechu to także mniej zmarszczek (do wyrażania złości potrzebujemy aż 40 mięśni, śmiejąc się używamy ich tylko 18).

Praktyka jogi śmiechu koi i uzdrawia. W śmiechu jest radość, energia, zachwyt i akceptacja życia.

Jeśli jesteś życiowym optymistą pokochasz jogę uśmiechu. Jeśli jesteś do życia nastawiony mniej entuzjastycznie i chciałbyś to zmienić, joga uśmiechu z pewnością Ci pomoże. To prosta technika, która poprzez oddziaływanie na ciało zmienia myślenie na pozytywne.

 

Historia jogi śmiechu

Pierwszy klub jogi śmiechu, założony przez twórcę, dr Katarię powstał w 1995 roku w Bombaju. Kataria stworzył go zainspirowany wynikami badań naukowych, potwierdzających uzdrawiający wpływ śmiechu. W klubie dzielono się po prostu dowcipami. Niestety pomysły na żarty kończyły się bardzo szybko. Kataria wnikając głębiej w badania naukowe doszedł do wniosku, że wymuszony śmiech ma takie same zalety jak spontaniczny. W tworzeniu „ćwiczeń śmiechu” pomogła mu żona Madhuri Kataria, nauczycielka jogi, która wykorzystała elementy relaksacyjne i rozluźniające hatha jogi.

Rosnąca popularność jogi śmiechu pokazuje, jak bardzo potrzebna jest to praktyka. Do Polski tę metodę sprowadził uczeń Katarii – Piotr Bielski, który kształci kolejnych instruktorów. Dziś joga śmiechu praktykowana jest na całym świecie przez osoby w każdym wieku, w szkołach i przedszkolach, w firmach, klubach seniora, parkach, szpitalach a nawet więzieniach. A dr Kataria powtarza: „Nie musimy być szczęśliwi, by się śmiać. Stajemy się szczęśliwi, gdy się śmiejemy”.

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress