Wykorzystaj każdą fazę kobiecego cyklu, by lepiej zarządzać energią i emocjami  

Wykorzystaj każdą fazę kobiecego cyklu, by lepiej zarządzać energią i emocjami  
5 października 2018 MILABO
kobiecy cykl

Zacznij śledzić kobiecy cykl, by sięgnąć do źródeł kobiecej mocy i wykorzystać naturalną mądrość ciała 

Raz jesteś przebojowa, aktywna i kochasz cały świat? Innym razem zawijasz się w koc, objadasz słodyczami lub kłócisz z błahych powodów? Ten artykuł wyjaśni Ci skąd bierze się zmienność kobiecej natury. Jeśli zdarza Ci się nie poznawać samej siebie, koniecznie zacznij obserwować swój kobiecy cykl menstruacyjny. Wiedza o hormonach, które nim kierują pozwoli Ci lepiej zarządzać własną energią i emocjami.  

Męski rytm produkcji testosteronu a kobiecy cykl miesięczny 

Choć żyjemy i funkcjonujemy w różnych rytmach (dnia i nocy czy pór roku), rytm miesiąca to najbliższy kobiecie czas. To właśnie w miesięcznym rytmie, następuje produkcja dwóch kobiecych hormonów: estrogenu i progesteronu. Te dwa hormony odpowiadają za dwie główne fazy cyklu (estrogenową oraz progesteronową) oraz owulację i miesiączkę. Każda z tych faz jest inna, cechuje się innym poziomem energii, chęci działania czy emocjonalnością.  

Mężczyznom zdecydowanie bliższy jest rytm dnia i nocy. Męska energia pochodzi z testosteronu, który jest produkowany każdej nocy a jego zapasy starczają na cały dzień. Mężczyzna budzi się pełen testosteronu i jest naturalnie gotowy do pracy i działania. Kobiety, które kierują się mądrością własnego cyklu funkcjonują w rytmie miesięcy a nie dni, co przekłada się na ich produktywność.  

Dobre i złe strony każdej z faz cyklu menstruacyjnego  

Cykl menstruacyjny, od zawsze porównywany do rytmu księżycowego, trwa mniej więcej tyle, ile księżyc potrzebuje by okrążyć Ziemię czyli około 28 dni. Rosnący i malejący księżyc oraz pełnia i nów są jak dwie fazy cyklu z miesiączką i owulacją. Każda faza cyklu ma swoje zalety i wady, warto je poznać, by zacząć żyć w zgodzie z mądrością ciała. 

Krwawienie – czas regeneracji 

Za pierwszy dzień cyklu przyjmuje się pierwszy dzień krwawienia, które trwa przez około 5 dni. To faza resetu organizmu odpowiadająca księżycowemu nowiu. Poziom estrogenu jest najniższy (ale zaczyna się podnosić już około 3-dnia miesiączki), co przekłada się na bardzo niski poziom energii i rozdrażnienie.

Podczas miesiączki dobrze jest wziąć wolne od pracy, naładować baterie i uzupełnić dietę w produkty zawierające żelazo (czerwone mięso, szpinak, truskawki, brokuły, pomidory). Ból złagodzi łagodna forma ruchu – yin joga będzie idealna.

Czas krwawienia to także czas wzmocnionej intuicji i głębokich wglądów, które mogą do nas przyjść na przykład w czasie snu. W tej fazie widzimy jasno, co jest dla nas ważne, a z czego możemy zrezygnować. W wielu kulturach, kobiety w czasie miesiączki udawały się na odosobnienie (czerwone namioty) – wierzono, że są wstanie zobaczyć przyszłość całego plemienia. Energia tej fazy to energia zimy. 

Faza folikularna i energia nowego: rozpoczynamy, przekonujemy, współpracujemy 

Faza folikularna cechuje się energią wiosny i odpowiada księżycowi w fazie wzrostu. Rosnący poziom estrogenu stymuluje produkcję serotoniny i dopaminy, a więc hormonów szczęścia. W tej fazie rośnie nasze poczucie pewności siebie. Myślimy jasno i logicznie. Jesteśmy kreatywne i z łatwością dogadujemy się z innymi. Mamy odwagę podejmować się nowych działań. Mamy mnóstwo energii.

W tej fazie warto pamiętać o rozgrzewkach i rozciąganiu przed ćwiczeniami, ponieważ tu najłatwiej o przetrenowanie. Pozytywna energia fazy folikularnej ma jednak swoją złą stronę. Kiedy mamy masę energii i pewności siebie możemy wziąć na siebie zbyt dużo zadań i obowiązków. Kiedy poziom hormonów zacznie spadać, odczujemy wtedy bolesne tąpnięcie. 

Owulacja – Pełnia Twoich możliwości 

To faza odpowiadająca pełni i tak jak pełnia trwa krótko około 3 dni. Tej fazie odpowiada energia lata. W czasie owulacji uwolnione zostaje jedno jajeczko a poziom estrogenu osiąga swój szczyt. Wraz z owulacją pojawia się też progesteron. To nasz najlepszy czas, jesteśmy charyzmatyczne i przekonujące. Jeśli prosić o podwyżkę, to tylko wtedy – nikt nie oprze się naszemu urokowi. W tej fazie również powinniśmy uważać, by nie wziąć na siebie zbyt wiele. 

Faza lutealnakończmy projekty, stawiamy granice, planujemy działania 

To faza odpowiadająca malejącemu księżycowi, cechująca się energią jesieni. Trwa najdłużej ze wszystkich faz około 10-12 dni. O ile nie doszło do zapłodnienia, czujemy spadek estrogenu i progesteronu. To przekłada się na wzrost niepewności, niepokoju a nawet płaczliwość. W tej fazie ciężko jest nam długo ćwiczyć – odpowiednie będą małe bloki intensywnej aktywności fizycznej, która dodatkowo pobudzi nas energetycznie.

Zwiększona ilość progesteronu powoduje senność, około 3 dni przed miesiączką mogą pojawić się trudności ze snem. Większość z nas nie lubi tej fazy, nie jesteśmy już tak obrotne i przebojowe, przestajemy dogadywać się z innymi, nie mamy ochoty na towarzyskie spotkania, niektóre z nas dotyka PMS.

Naturalny spadek samopoczucia w tym okresie można jednak odwrócić poprzez dbanie o siebie, odpowiednią dietę, kontakt z dziennym światłem czy praktykowanie wdzięczności. Faza letalna ma też swoje zalety. Przede wszystkim w tej fazie potrafimy powiedzieć nie, jesteśmy skrupulatne, konsekwentne, z łatwością dotrzymujemy terminów a nasze półkule mózgowe są ze sobą najlepiej skoordynowane. To dobry czas na budowanie wizji przyszłości i kończenie starych projektów. 

————————————

Jeśli Twój cykl w jakikolwiek sposób Cię niepokoi, serdecznie zapraszamy Cię na zajęcia jogi hormonalnej w Warszawie (aktualne zajęcia sprawdzisz w grafiku pod tym linkiem). O tym, czym jest joga hormonalna przeczytasz w naszym artykule: “Joga hormonalna – dla kobiet, które chcą zachować młodość i utrzymać równowagę“. 

 

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress