Praktyka wdzięczności prostą drogą do szczęścia.

Praktyka wdzięczności prostą drogą do szczęścia.
10 stycznia 2017 MILABO

Przygotuj słoik wdzięczności i poczuj moc słowa „dziękuję”

„Im większym stajesz się koneserem wdzięczności, tym mniej padasz ofiarą niechęci, depresji i rozpaczy. Wdzięczność niczym eliksir stopniowo rozpuszcza skorupę Twojego »ja« – zachłanność i potrzebę władzy – przemieniając Cię w istotę szczodrą. Dzięki wdzięczności dokonuje się alchemiczna reakcja duchowa, pod wpływem której stajemy się wspaniałomyślni i wielkoduszni”.

Sam Keen

Przełom roku to czas podsumowań i planów. Kiedy będziesz oceniać i podejmować decyzje dotyczących przyszłych działań nie zapomnij o tym, co dobrego Cię spotkało. Pozbieraj chwile, za które jesteś po prostu wdzięczna i w Nowy Rok wejdź z uśmiechem.

W refleksji nad tym, za co jesteś wdzięczna innym i sobie pomoże Ci prosta zabawa, do której serdecznie zachęcamy. Słoik wdzięczności to prosty lub ozdobiony pojemnik, do którego wrzuca się małe karteczki z zapisanymi drobnymi i wielkimi aktami dobroci, które wypełniają serce szczęściem.

Jesteśmy przekonane, że gdy rozpoczniesz zabawę ze słoikiem wdzięczności, nie będziesz mogła przestać każdego dnia wrzucać do niego przyjemności i dobroć, które Cię spotykają. Oczywiście, możesz skupiać się na tym, co Ci nie wychodzi i czego Ci brakuje, ale jak pokazują badania, praktykowanie wdzięczności napełni Cię zdrowiem i pozytywną energią, która może zdziałać cuda!

Praktykowanie wdzięczności to prosta droga do szczęścia

Profesor Robert Emmons, autor wieloletnich badań nad wdzięcznością dowiódł, że już po 10 tygodniach praktykowania wdzięczności (codziennego odnotowywania szczęśliwych chwil) ludzie stają się większymi optymistami, chętniej pomagają innym, odczuwają mniej bólów w ciele i częściej decydują się na aktywność fizyczną. Praktykowanie wdzięczności podnosi poziom szczęścia, wpływa na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne a także:

  • obniża ciśnienie krwi,
  • zmniejsza ryzyko zachorowań na depresję,
  • zmniejsza podatność na uzależnienia,
  • poprawia sen,
  • poprzez redukcję stresu wzmacnia system odpornościowy,
  • zwiększa życiową siłę i poziom energii,
  • uczy wybaczania i pozbawiania się negatywnych emocji,
  • poprawia relacje z ludźmi i pozwala budować głębokie więzi (pozytywne relacje w największym stopniu wpływają na poczucie szczęścia).

Zbieraj wdzięczność do słoika

Słoik wdzięczności to jeden z najprzyjemniejszych sposobów na praktykowanie tego rzadkiego uczucia. Przygotowanie własnego słoika wdzięczności jest naprawdę proste. Możesz użyć zwykłego słoika lub ozdobionego. Postawiony w widocznym miejscu będzie Ci przypominał o nowym rytuale. Obok przygotuj kilka karteczek – będziesz miała podręczny zestaw do praktykowania wdzięczności. Słoik każdego dnia będzie Ci przypominał o szczęściu i zyskasz pamiątkę na lata!

Co możesz wrzucić do swojego słoika?

  • tak zwane „oczywistości”: zdrowie, dach nad głową, jedzenie, brak wojny, dostęp do wody, wykształcenie, prawa człowieka,
  • marzenia, które udało Ci się zrealizować,
  • piękne chwile z podróży, kiedy widoki zapierały dech w piersiach,
  • wyjątkowe momenty z Twojego życia: przebiegnięty maraton, pierwsze święta z niemowlakiem, zaręczyny, cudowne wakacje,
  • olśnienia i drobiazgi dnia codziennego: przepiękne światło wypełniające pokój, uśmiech nieznajomego, śniadanie przygotowane przez ukochaną osobę, ciasto drożdżowe Twojej Mamy, punktualność kolegi z pracy,
  • trudne doświadczenia docenione z czasem.

Słoik wdzięczności pomoże Ci rozwinąć język wdzięczności. To znaczy, że zamiast narzekań i rozczarowań w Twoim słowniku częściej zagoszczą zwroty takie jak „udało mi się” czy „jestem szczęśliwa”. Zamiast krytykowania i wytykania innym błędów, staniesz się bardziej empatyczna i chętniej będziesz wyrażała swoją wdzięczność innym. Zamiast odruchowego „dziękuję” naprawdę staniesz się świadoma, za co jesteś wdzięczna. Zabawa w słoik wdzięczności pomoże przestawić Twoje myślenie na pozytywne tory. Staniesz się bardziej uważna na dobre chwile w Twoim życiu.

Będziesz także potrafiła szanować swoje wybory i dzięki temu czuć wdzięczność do samej siebie.

Wywodzące się z pedagogiki Montessori słoiki wdzięczności mogą zmieścić ogrom szczęścia! Elisabeth Gilbert, autorka bestsellera „Jedz, módl się i kochaj”, która także ma swój słoik przekonuje, by do słoika zajrzeć po dłuższym czasie. Karteczki czytane na przykład po rocznej przerwie to naprawdę duchowa uczta!

Własnoręcznie przygotowany słoik to także ciekawy pomysł na prezent. Wypełniony wspólnie spędzonymi, chwilami czy radami, za które jesteś wdzięczna, wręczasz Mamie, Partnerowi, Siostrze czy Przyjaciółce.

Pod koniec roku, gdy Twój słoik będzie pełny szczęścia, otwórz go po wigilijnej kolacji i przypomnij sobie wszystkie piękne chwile, które Cię spotkały. Może wykorzystasz karteczki w rodzinnym albumie? Jedno jest pewne, słoik przyda Ci się na następne lata. Tylko może większy?

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress