Zacznij zdrowo dzień z ajurwedą! Wypróbuj poranne rytuały ajurwedyjskie dla równowagi ciała, duszy i umysłu

Zacznij zdrowo dzień z ajurwedą! Wypróbuj poranne rytuały ajurwedyjskie dla równowagi ciała, duszy i umysłu
22 lutego 2018 MILABO

Sprawdź, jak wygląda idealny poranek według zaleceń ajurwedy i wprowadź w życie równowagę i zdrowie zgodnie z zaleceniami najstarszego systemu zdrowia na świecie!

Codzienna troska o siebie i życie w równowadze to podstawa ajurwedy. Dinacharya, czyli praktyka codziennych rytuałów to narzędzie, które nadaje życiu rytm troski o siebie, to serce ajurwedyjskiego stylu życia. Codzienne wykonywanie rytuałów takich jak automasaż, medytacja czy picie rano szklanki ciepłej wody przynosi spokój, stabilizuje umysł, ciało i duszę w poczuciu oczyszczenia, a także dostarcza energii potrzebnej do codziennych wyzwań.

 

Dlaczego poranne rytuały są ważne?  

Według założeń ajurwedy, tak jak pierwsze lata mają wpływ na całe życie człowieka, tak pierwsze godziny po przebudzeniu mają wpływ na cały dzień. Nawyki wypracowane w pierwszych latach życia zostają z nami na długo. Dlatego ajurweda zaleca, by wypracować poranne rytuały, które będą miały długofalowy wpływ na nasze zdrowie.

Zdrowy początek dnia daje sił potrzebnych do wprowadzenia ważnych życiowych zmian. Jeśli od pierwszych chwil po przebudzeniu skierujesz swoją uwagę w stronę spokoju, wdzięczności i radości, stworzysz podwaliny dla zdrowia i równowagi na cały dzień.

 

Jak zdrowo zacząć dzień? Idealny poranek według ajurwedy

Ajurweda zaleca, by każdego dnia wstawać o tej samej porze. Poranek to czas na dbanie o siebie w każdym wymiarze, zarówno fizycznym, jak i duchowym. Zestaw porannych czynności higienicznych zawiera: czyszczenie języka specjalną skrobaczką, mycie zębów, picie ciepłej wody, ssanie oleju i opłukanie twarzy chłodną wodą. Zdrową miłość do siebie pomogą utrzymać czynności takie jak automasaż, ćwiczenia oddechowe, medytacja czy praktyka jogi.

  • Czyszczenie języka – jest niezwykle ważne ze względu na toksyny odkładające się w tym miejscu. Ajurweda od wieków, na podstawie osadu identyfikuje choroby.
  • Mycie zębów – zanim wynaleziono szczoteczki do zębów, zalecenia ajurwedy dotyczyły mycia zębów patyczkami z drzewa neem o właściwościach antybakteryjnych. Tradycyjne pasty ajurwedyjskie zawierają wyciąg z neem, są bogate w zioła i przyprawy.
  • Picie ciepłej wody – oczyszcza i pobudza przewód pokarmowy do prawidłowej pracy
  • Ssanie oleju – płukanie ust olejem dobrej jakości jest sposobem na pozbycie się toksyn, wzmocnienie dziąseł i poprawę odporności jamy ustnej na infekcje. Usta płuczemy jedną łyżeczką oleju przez 2-3 minuty.
  • Opłukanie twarzy, ust i oczu chłodną wodą – Napełnij usta wodą na kilka sekund, przetrzyj wodą oczy i twarz.
  • Wypróżnianie się – Poranne wypróżnianie jest w ajurwedzie oznaką zdrowego systemu trawiennego. Jeśli nie załatwiasz się codziennie zadbaj o odpowiednią ilość błonnika w diecie.
  • Automasaż i olejowanie ciała zakończone prysznicem – to piękna praktyka odmładzająca, która pozwala zadbać o skórę. Olej dobrej jakości, podgrzany w kąpieli wodnej, nakładamy opuszkami palców, na całe ciało od głowy do stóp. Kilka kropli oleju nakładamy również do uszu i nosa. Możemy również olejować włosy. Następnie, zmywamy olej pod prysznicem, najlepiej samą wodą lub z niewielką ilością mydła.
  • Praktyka samodoskonalenia – Ajurweda zachęca nas do porannego zadbania o potrzeby duchowe. To może być medytacja, ćwiczenia oddechowe, joga, modlitwa, prowadzenie dziennika, praktykowanie wdzięczności – każda czynność, która przynosi spokój dla umysłu.

 

Praktyka ajurwedy w ciągu dnia

Zalecenia ajurwedy dotyczące reszty dnia ograniczają się do regularnego spożywania posiłków i wieczornego przygotowania do snu. Ajurweda zaleca, by największy posiłek w ciągu dnia zjeść między 12 a 14, kiedy trawienie działa najefektywniej. Zalecenia dotyczące spożywania posiłków dotyczą też jedzenia zawsze ciepłych posiłków, bez pośpiechu, tylko wtedy, gdy jesteśmy głodni.

Wieczór to czas na przygotowanie się do snu. Ajurweda zachęca do kładzenia się spać o regularnej porze. Głęboki, regenerujący sen zapewnią nam ciepła kąpiel i szklanka ciepłego mleka z kurkumą, gałką muszkatołową i kardamonem.

 

Jak wypracować poranną rutynę?

Aby osiągnąć sukces we wprowadzaniu rytuałów ajurwedyjskich, należy wybrać takie, które są dopasowane do indywidualnych potrzeb. Ajurweda szanuje indywidualny charakter każdego z nas, dlatego nie ma zestawu rytuałów, który byłby dobry dla każdego. Przy ustalaniu swojej codziennej rutyny, przede wszystkim weź pod uwagę to, co jest naprawdę wykonalne. Jeśli wszystkie zaprezentowane przez Milabo zalecenia ajurwedy wydają Ci się warte zastosowania, nie próbuj wprowadzić ich wszystkich na raz. Wprowadzenie tylko jednej praktyki na tydzień, to naprawdę duże osiągnięcie. Pamiętaj o swoich celach, ale bądź elastyczny. Nie działaj na siłę.

Kolejny krok to konsekwentne działanie. Te dwa elementy: dopasowanie do własnych potrzeb i konsekwencja warunkują wypracowanie wspierającej, codziennej rutyny, która prowadzi nas po ścieżce zdrowia, równowagi i pogody ducha. Stosowanie codziennych rytuałów to zaproszenie do życia: zdrowia, witalności i poczucia sensu. Codzienna rutyna dobrana do Twoich potrzeb może być jedną z najbardziej stabilizujących i odżywczych rzeczy, jakie możesz dla siebie zrobić.

Comments (0)

Dodaj komentarz

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress